photo cutie1.png

Wednesday, 18 March 2015

LAMPIRAN

Pentadbiran British di Tanah Melayu - Mata Wang
JEPUN - Seksa
BRITISH - Ekonomi

RUJUKAN


  1. Pensyarah Kursus DUB 1012 DPM 1A- Pn Marhayu binti Abdul Jamai
  2. Buku Teks Pengajian Malaysia (DUB 1012)
  3. http://www.slideshare.net/RizwanRazman/kesan-penjajahan-barat-terhadap-pentadbiran-dan-ekonomi-di-malaysia
  4. http://www.academia.edu/4693598/Perbentangan_nasionalisme
  5. http://www.slideshare.net/sitinorshafikahzakaria/dasar-british-dan
  6. http://www.scribd.com/doc/12312856/Assignment-Ctu#scribd
  7. http://wajayu.blogspot.com/2013/04/mengimbau-sejarah-penjajahan-barat-di.html
  8. http://pengajian-ipg.blogspot.com/2011/02/penjajahan-dan-kewujudan-masyarakat.html
  9. http://onitsukahana.blogspot.com/2011/05/kesan-positif-dan-negatif-kemasukan.html
  10. http://www.slideshare.net/5015/pengaruh-barat-dari-aspek-politiK
  11. http://wanmohdaffendy.blogspot.com/2013/06/kesan-pendidikan-zaman-penjajahan.html

KESIMPULAN

Secara keseluruhannya, istilah masyarakat majmuk ini terhasil kesan daripada penjajahan British. Bagi memastikan keadaan negara yang aman dan damai, perkara yang paling penting adalah aspek ekonomi kerana ia menjadi isu paling sensitif. 
Namun dalam hal ini, sikap masyarakat sendiri yang paling utama, perlu memahami kedudukan masing-masing. Perlu ditegaskan bagi memastikan kesepaduan dan kestabilan dalam hubungan sesama masyarakat, penelitian sejarah salah satu langkah yang penting. 
Malahan boleh menjadikan apa yang berlaku di luar negara sebagai satu ukuran erti sebenar perpaduan. Sejarah perlu dijadikan satu rangka tindakan untuk membina Negara-Bangsa. 
Kepentingan Sejarah sesuatu bangsa khususnya yang berteraskan kepada sejarah bangsa pribumi perlu diutamakan dan diberi status dan kedudukan yang utama bagi memantapkan lagi asas pembinaan Negara-Bangsa. Identiti Negara-Bangsa adalah sinonim yang saling mengukuhkan identiti, nasionaliti dan nasionalisma serta unsur-unsur patriotisma Negara-Bangsa.
Penjajahan British di Tanah Melayu meninggalkan kesan yang sangat mendalam terutama nya dari aspek politik, ekonomi dan sosial.Ketiga-tiga aspek tersebut mengalami perubahan yang sangat mendadak dan mengubah terus Tanah Melayu menjadi negeri jajahan yang memberikan keuntungan kepada pihak British.
Kesan yang paling ketara sehingga hari ini ialah kewujudan masyarakat majmuk yang berbilang kaum.Kaum Cina dan India dibawa ke Tanah Melayu oleh British sebagai tenaga kerja untuk eksploitasi ekonomi pihak British.Pola petempatan mengikut kaum yang diujdkan semasa penjajahan British juga masih kekal sehingga ke hari ini.
Dengan merujuk sistem pentadbiran British, kerajaan Malaysia sekarang terus berjaya membentuk negara Malaysia yang maju dan aman makmur. 

2.5 SEMANGAT NASIONALISME


  • Nasionalisme ialah mewujudkan kebebasan dan maruah sesorang serta nasib dan masa depan sesebuah negara dan bangsa .
  • Dengan itu , nasionalisme bergerak ke arah pembentukkan satu identiti bangsa yang berbudaya tinggi .
  • Menurut Karl Max , nasionalisme wujud apabila sesuatu bangsa dijajah , maka secara automatik akan lahir dua golongan yang bertentangan , iaitu satu golongan menjajah (menindas) dan satu lagi golongan terjajah(ditindas) .
  • Melaluisemangat nasionalisme , kita dapat membina penegasan identiti dan keperibadian serta sifat bangsa Malaysia yang bertanggungjawab menetukan nasib dan masa depan sendiri , bukannya ditentukan oleh kuasa luar .
  • Nasionalisme amat pentig untuk disuburkan dalam jiwa Rakyat , khususnya dalam kalangan generasi muda .
  • Bangsa yang lemah nasionalisme akan mudah dikuasai oleh bangsa atau kuasa luar .
  • Nasionalisme dan ideologi negara masih relevan dan tidak dianggap lapuk dengan arus sejagat pada masa kini .



2.4 KESAN-KESAN PENJAJAHAN BRITISH SEHINGGA KINI

POLITIK                                                                                      1- Demokrasi telah dibawa oleh barat suatu ketika dahulu dan sekaligus        telah membawa kesan yang besar dalam sistem pentadbiran di Tanah Melayu yang sebelum ini mengamalkan sistem feudal iaitu Pemerintahan Beraja         yang menganggap raja sebagai pemimpin yang mutlak.                                
2- Sistem demokrasi ini sangat berbeza dengan sistem Pemerintahan Beraja yang diamalkan oleh masyarakat Melayu masa dahulu.                                   
3- Dalam sistem demokrasi ini, kedaulatan dan keputusannegara mesti dibuat oleh rakyat dengan menggunakan suara majoriti yang memilih untuk              melakukan sesuatu keputusan.                                                                     
4- Pemilihan pemimpin cara demokrasi jugadilakukan berdasarkan pandangan, sokongan dan aspirasi rakyat terhadap calonyang difikirkan layak.                    
5- Pemilihan pemimpin dilakukan dalam pilihan raya yang diadakan.                 
6- Demokrasi ini sebenarnya telah mengehadkan kuasa sultan atau raja           yang mana sebelum ini, mereka adalah pemerintah mutlak dalam pentadbiran negeri masing-masing.                                                                                 
7- Demokrasi mempunyai pelbagai jenis antaranya yang kita sediamaklum       adalah Demokrasi Berparlimen, Demokrasi Terpimpin, Demokrasi                     Proletar,Demokrasi Liberal dan macam-macam lagi.                                        
8- Di Malaysia, negara kita telah mengamalkan Demokrasi Berparlimen.           
9- Malaysia telah mengamalkan konsep demokrasi berparlimen bermula           dari awal kemerdekaan lagi sehinggalah sekarang.                                          
10- Seperti yang kita sedia maklum,Demokrasi Berparlimen diamalkan di bawah pentadbiran Raja Perlembagaan.                                                                   
11- Malaysia diketuai oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong yang     dipilih berdasarkan sistem giliran daripada sembilan sultan negeri Melayu untuk berkhidmat selama lima tahun sebagai Ketua                                                   
12- Negara dan Pemerintah Tertinggi AngkatanTentera Malaysia.                     
13- Selain itu Yang Dipertuan Agong turut memegang kuasa ke atas sistem       perundangan, ketenteraan, agama islam, pentadbiran, kehakiman                 dan sebagainya.                                                                                          
14- Peruntukan ini terkandung di dalam perlembagaan negara Malaysia sejak mula-mula diperkenalkan setelah Malaysia mendapat kemerdekaan dari            kerajaan British                                                                                                                                                                                                                
UNDANG-UNDANG                                                                                        
1 - Wujud dualisme dalam sistem perundangan di Malaysia iaitu Sivil dan Syariah.                                                                                                      
2 - Mahkamah Syariah dikeluarkan daripada hirarki Mahkamah Persekutuan. Ia diletakkan di bawah kuasa negeri.                                                                  
3 - Undang-undang Persekutuan telah membataskan kuasa Mahkamah Syariah.
4 - Undang-undang British digunakan sepenuhnya dalam Mahkamah Sivil.       
5 - Undang-undang Islam dihadkan bidang kuasanya hanya dalam hal              kekeluargaan, pewarisan dan kesalahan jenayah yang sangat terhad.             
6 - Raja Melayu sebagai ketua Agama Islam negeri mempunyai kuasa yang      terhad.                                                                                                      
7 - Undang-undang British telah mempengaruhi Sistem Kehakiman                                                                                                                                      
EKONOMI                                                                                                      
1- Wujudnya perbezaan pendapatan di antara kaum dan wilayah                      
2- Mewarisi struktur ekonomi yang bersifat dwi ekonomi di mana ekonomi yang bersifat moden lebih tertumpu di kawasan bandar , manakala eonomi bersifat tradisional dan sara diri tertumpu di luar bandar .                                           
3- Kedatangan islam telah menghapuskan sistem riba yang sering diamalkan       oleh kebanyakan masyarakat di dunia.                                                         
4- Hal ini kerana, dalam islam itu sendiri telahmengharamkan amalan riba       kerana dengan tegas menyatakan riba itu sebenarnyamenyusahkan dan          menindas golongan-golongan yang susah sedangkan Islambukan agama yang menindas mana-mana golongan.                                                                  
5- Kedatangan Islam telah membawa perubahan dalam sistem ekonomi          kitadalam urusan perniagaan dan jual beli.                                                    
6- Islam adalah agama yang meletakkankeyakinan penganutnya sebagai teras kepada keimanan kepada Allah S.W.T.                                                          
7- Oleh itu, dalam urusan jual beli, masyarakat islam bukan sahaja dikawal oleh undang-undang yang dicipta sendiri (Risalah Hukum Kanun dan Undang-undang LuatMelaka), malah segala urusan dikawal dengan keikhlasan hati umat Islam   itu.                                                                                                              
8- Dalam konteks yang lebih luas, kita boleh lihat Melaka yang                          telahmengamalkan dasar luar pragmatik iaitu berbaik-baik dengan kuasa besar semasamelalui zaman kegemilangannya telah menyebabkan sistem ekonomi      Islam yangbersih dari riba dan penindasan itu telah berkembang dengan pesat lalu menarikramai pedagang-pedagang luar untuk berdagang di negara kita.     
9- Dasar ini mampumenstabilkan politik Melaka serta memberi peluang kepada perkembangan ekonomidan pentadbirannya (Afifah Abu Yazid, 2003: 3).           
10- Selain itu, zakat juga salah satu antara sistem perekonomian Islam              yangwajib dilakukan atau dikeluarkan oleh golongan yang mampu dengan       syarat-syarattertentu yang telah ditetapkan.                                                    
11- Zakat ini dipungut oleh amil zakat pada masa-masatertentu bertujuan agar dapat diagihkan kepada saudara-saudara seagama yangmiskin, fakir, yatim,     dan lain-lain.                                                                                                 
12- Untuk mengagihkan zakat-zakat ini, maka baitulmalmula ditubuhkan bagi memudahkan urusan pengagihan.                                                                  
13- Sistem muamalat (jual beli)secara Islam juga telah diperkenalkan dan        diamalkan.                                                                                                  
14- Sistem jual beli inisebenarnya telah lama berlaku dalam masyarakat Melayu namun, dengankedatangan Islam, sistem jual beli masyarakat kita telah            dimurnikan lagi dan segalaunsur-unsur syubhah atau meragukan telah             dihapuskan agar kita mendapat hasildari urusan berjual beli yang bersih dan halal lagi baik.                                                                                                                                                                                                                   
PENDIDIKAN                                                                                                 
1- Kerajaan telah merumuskan dasar kuota dan biasiswa bagi kemasukan ke        universiti .                                                                                                   
2- Kerajaan menubuhkan lebih banyak institusi pengajian  tinggi bagi meningkat bilangan pelajar Melayu ke universiti .                                                           
3- Sistem pembelajaran sekarang bersumberkan bahan-baha ilmiah dari barat dan ilmu pengetahuan dari Barat .                                                                 
4- Falsafah pendidikan berbentuk kemahiran sengaja disalurkan mengikut dasar untuk mengekalkan masyarakat Melayu sebagai kaum tani.                              
5- Hala tuju pendidikan semasa zaman penjajahan Inggeris bertujuan menyekat peluang orang Melayu untuk mengembangkan bakat mereka, memisahkan           mereka daripada perkembangan sosio-ekonomi negara.                                 
6-Pada keseluruhannya, pendidikan di zaman penjajahan Inggeris ialah bersifat bebas atau laissez-faire kerana terdapat lima jenis pendidikan yang telah          diwujudkan tidak mempunyai keseragaman, iaitu Inggeris, Melayu, Cina, Tamil dan agama Islam.                                                                                          
7- Setiap jenis sekolah itu mempunyai falsafah dan hala tuju pengajaran dan     kurikulum yang berbeza.                                                                                
8- Akibat daripada ketidakseimbangan ini, pihak Inggeris telah membuat kajian. Rentetan daripada itu, beberapa laporan telah dirangka antaranya:                   
  •     Laporan Barnes 1950,                                                                 
  •     Laporan Fenn-Wu 1951                                                                
  •     Ordinan Pelajaran 1952 Laporan Razak 1956. Laporan ini telah         membawa perubahan yang besar dalam hala tuju dan falsafah           pendidikan di negara kita.                                                                
9- Pada awal abad ke-21, beberapa perubahan dan perkembangan dalam        sistem pendidikan Malaysia telah berlaku disebabkan oleh cabaran yang        dihadapi akibat kesan globalisasi, liberalisasi, dan perkembangan teknologi     maklumat dan komunikasi.                                                                          
10- Cabaran negara Malaysia waktu ini adalah untuk membangunkan ekonomi berasaskan pengetahuan atau K-ekonomi bagi menghadapi persaingan dengan negara lain.                                                                                                  
11-Ini menuntut negara Malaysia membangunkan sumber tenaga manusia yang berketerampilan tinggi dalam pelbagai bidang dan berdaya saing.                   
12- Dasar Pendidikan (Pelajaran) Kebangsaan melalui Penyata Razak 1956 & dimaktubkan dlm Ordinan Pelajaran, 1957.                                                      
13-Dilaksanakan untuk mengganti sistem pendidikan penjajah.                     
14- Elemen ini disemak semula pada tahun 1960 yang menghasilkan Laporan Rahman Talib dan dimaktubkan dlm Akta Pelajaran, 1961.                              
15- telah dilakukan dalam kurikulum. Antara usaha telah dilaksanakan            antaranya adalah:                                                                                      
  •     menjadikan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar yang utama.                                                                                         
  •     Kerajaan telah mengadakan kurikulum yang sama dan                  berorientasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah.                          
  •     Mewujudkan sistem peperiksaan yg sama bagi semua.                
  •     Melicinkan tatacara pengurusan pendidikan.                                 
  •     Meningkatkan mutu pendidikan keseluruhannya dgn menyediakan pendidikan yg menyeluruh, seimbang & bersepadu;                        
  •     Mengadakan peluang pendidikan asas selama sembilan tahun;     
  •     Mendemokrasikan pendidikan dari segi peluang & mutu dgn        mengagihkan peruntukan secara adil & memberi perhatian khas kpd kumpulan yg kurang bernasib baik & kawasan luar bandar atau pedalaman.                                                                                     
16- Kesan pendidikan dan latihan terlihat dengan jelas di bawah  RANCANGAN MALAYSIA KE- 9. Antaranya:                                                                       
  •     Pendidikan Prasekolah dan Rendah meningkat kepada 702,897 pada 2005.                                                                                     
  •     Pendidikan Menengah meningkat kepada 2.1 juta pada 2005.
  •     Melahirkan tenaga kerja yang berpendidikan, mahir & terlatih.
  •     Melahirkan warganegara yang bertanggungjawab dan mempunyai nilai-nilai moral dan etika yg kukuh.                                               
  •     Membantu kepada pencapaian Dasar pembangunan Nasional (DPN) iaitu untuk membasmi kemiskinan dan penyusunan semula                masyarakat.                                                                                   
 17- Bagi peluang pendidikan dan latihan kepada golongan berpendapatan rendah – tingkatkan pendapatan & mudah dapat kerja seterusnya              menyumbangkan peningkatan agihan pendapatan.                                     
18- Enrolmen peringkat pengajian di Institusi pendidikan tertiari awam dan swasta meningkat 731,698 pada 2005.                                                          
                                                                                                                  SOSIAL                                                                                                         
1- Kereta api masih digunakan lagi                                                           
2- Perhubungan jalan-jalan raya semakin maju dan wujudnya 'Highway'           
3- Wujudnya sistem perhubungan yang lebih canggih iaitu melalui udara           
4- Kemajuan dari segi perkapalan dan lebih banyak pelabuhan penting               diwujudkan                                                                                             
5- Pengaruh sosial daripada barat seperti yang kita maklum antaranya             adalahcara berfikir masyarakat Melayu yang sudah mula lebih terbuka.              
6- Pemikiran yangterbuka ini dapat kita lihat dalam kepercayaan masyarakat kita terhadap perkara-perkara yang digelar pantang larang, petua dan lain-lain. 
7- Kebiasaannya, pantanglarang dianggap sebagai sesuatu hukum dalam           masyarakat Melayu yang wajibdipatuhi dan akan mengakibatkan kesan yang tidak diingini oleh seseorangsekiranya melanggar pantang larang itu.                
8- Cara berfikir seperti ini sudah mula berubahsejak kedatangan barat dan menganggap perkara-perkara ini lebih kepada karut.                                   
9- Selain itu, dalam aspek sosial kekeluargaan perkembangan yang berlaku dibarat berhubung dengan idea yang keluarga bukan lagi menjadi unit            yangfungsional, lantas tidak perlu dipertahankan, adalah membimbangkan. 
10- Barat cubamencari alternatif lain menggantikan institusi kekeluargaan dan antara alternatif yangdicadangkan ialah bersekedudukan tanpa nikah, pasangan sejenis, keibubapaantunggal, kehidupan berkelompok, dan didikan anak secara professional (Eliot, 1986).                                                                              
11- Persidangan Kependudukan di Kaherah pada akhir tahun 1994 juga           telahmerumuskan beberapa perkara yang bersifat anti-keluarga seperti               mengesahkan(legalise) pengguguran, menerima hakikat bersekedudukan          (cohabitation), danmemberi hak sepenuh kepada anak yang lahir di luar nikah. 
12- Perkara yang berlaku di barat ini telah melanda masyarakat timur             seperti pengguguran dan lain-lain.                                                                 
13- Namun, kesannya terhadap masyarakat di Malaysia khasnya masih kurang ketara kerana sebilangan besar masyarakat kita khasnya Melayu masih             mempunyai sistem kekeluargaan yang utuh dan perkara ini hanya terjadi           kepada sebilangan kecil keluarga yang telah menerima kesan pengaruh sosial dari barat.                                                                                                     
14- Namun, ada juga perkara yang membimbangkan kerana kesanpengaruh barat terhadap masyarakat kita, antaranya kemerosotan nilai-nilaikekeluargaan dalam kalangan generasi muda.                                                                      
15- Selain itu, penyalahgunaan bahan terkawal seperti dadah, kenakalan juvana, kehamilan luar nikah, pembuangan bayi dan lain-lain lagi.                     
                                                                                                                    
PEMBENTUKAN MASYARAKAT MAJMUK                                                       
1- zaman penjajahan British. Didapati ketiga-tiga kaum langsung tidak              berinteraksi.                                                                                                 
2- Boleh ditegaskan Tanah Melayu milik orang Melayu, ekonomi kormesial pula milik orang Cina dan India sementara politik milik British hinggakan orang Melayu ketinggalan.                                                                                   
3- Sebenarnya terdapat beberapa faktor yang menjadikan orang Melayu tidak terlibat dengan ekonomi kormesial.                                                               
4- Salah satu sebabnya adalah British sendiri dengan dasarnya yang menekan penduduk asal serta ‘Dasar Pecah Perintah’ yang dijalankan British sewaktu penjajahanya.                                                                                            
5- Tempoh yang kedua pula merujuk pada era menuju kemerdekaan. Dalam hal ini dapat dilihat terdapat hubungan antara kaum.                                           
5- Melayu dengan Parti Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), Cina dengan        Persatuan Cina Malaya (MCA) dan India dengan Kongres India Se-Malaya (MIC) membentuk parti politik yang berteraskan kaum masing-masing namun berada di bawah satu payung iaitu Parti Perikatan.                                                      
6- Hasil daripada kerjasama antara kaum ini membolehkan British bersetuju memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu pada 1957.                     
7- Sebelum kemerdekaan, peristiwa darurat telah berlaku selepas tempoh penjajahan Jepun pada 1948 sehingga 1960 yang melibatkan Parti Komunis Malaya.                                                                                                      
8- Dalam tempoh ini juga hubungan antara orang Melayu dengan Cina kembali tergugat.                                                                                                   
9- Peringkat yang terakhir adalah zaman selepas kemerdekaan yang merujuk zaman selepas 1969.                                                                                  
10- Masih lagi terdapat jurang dalam pelbagai bentuk yang bukan sahaja dari segi ekonomi.                                                                                            
11- Walau bagaimanapun, pihak kerajaan telah merangka beberapa strategi yang boleh mewujudkan keadaan yang aman damai yang menepati makna sebenar masyarakat majmuk.                                                                
12-Namun ianya masih lagi tidak mencapai matlamat perpaduan.                     
13- Masing-masing berusaha mengekalkan identiti sendiri dan enggan            menerima asimilasi dari budaya lain.                                                          
16- Sekitar tahun 1965, penggunaan “                                                            
Malaysian Malaysia” telah mula digunakan namun ia tidak begitu diterima pakai. 17- Kini, ia menjadi salah satu matlamat kerajaan dalam memastikan               kesepaduan masyarakat iaitu dikenali sebagai Bangsa Malaysia.                                                                                                                                          
KESENIAN                                                                                                    
                                                                                                                       
1- Pengaruh kesenian barat juga boleh dilihat dari dua aspek iaitu aspek              senibina dan persembahan muzik.                                                               
2- Pengaruh barat sebenarnya secara jelas kita bolehbuktikan melalui aliran-aliran muzik yang mereka bawa ke alam kita.                                           
3- Melalui alitan-aliran ini, maka terhasillah kumpulan-kumpulan artis yang beraliran rock, balada,pop, jazz, dan lain-lain.                                            
4- Terlalu banyak aliran muzik yang dibawa masuk oleh baratke dunia kita. Kesan pengaruh muzik-muzik ini bukan sahaja ditonjolkan oleh negarakita, malah seluruh dunia juga telah menerima kesan dan tempiasnya.                
5- Sedikitsebanyak, aliran-aliran muzik ini sebenarnya mempelbagaikan lagi senipersembahan yang ada di negara kita.                                                     
6- Namun, disebabkan ini jugalah, senitradisional kita mula dipinggirkan. 
7- Selain itu, sesetengah reka bentuk binaan bangunan-bangunan yang terdapatdi tempat kita ini juga adalah sebagai bukti pengaruh barat terhadap kita.                                                                                                            
8- Binaanbersenikan kebaratan boleh dilihat pada bangunan-bangunan baharu yang dibinadengan berkonsepkan kemodenan.                                                 
9- Binaan bangunan ini mengaplikasikan ciri-ciribarat yang dianggap moden oleh dunia.                                                                                                
10- Menara Berkembar Petronas contohnya,dibina dengan berkonsepkan silinder yang diideakan oleh barat.                                                                           
11- Seni yang dibawa oleh orang-orang barat telah banyak mempengaruhi duniapada masa kini.                                                                                   
12- Dalam bidang seni muzik contohnya, selain mempelbagaikan genremuzik, terdapat beberapa identiti-identiti imej yang muncul berdasarkan aliran         muzikyang mereka ceburi kerana setiap genre muzik tersebut, mempunyai identiti danimej yang berbeza kepada si pemuziknya.                                       
13- Contohnya, imej penyanyi rock dan jazzadalah berbeza sama sekali. Imej pemuzik aliran pop juga berbeza dengan aliranrap.                                         
14- Melalui kepelbagaian imej yang dibawa oleh mereka, ini telah                     mendatangkankesan buruk kepada imej tradisi kita kerana perkara-perkara  yang dibawa barat inisebenar sangat mudah mempengaruhi masyarakat dunia termasuk kita sendiri                                                                                     

2.3 KESAN-KESAN PENJAJAHAN BARAT KE TANAH MELAYU

EKONOMI
  • Menggunakan alat pertanian yang lebih baik 
  • Sektor perindustrian turut dimajukan
  • Ekonomi sara diri 
  • Mata wang emas , perak dan timah digunakan
  • Kesan penjajahan Eropah dari aspek ekonomi, dapat dilihat melalui kewujudan sistem ekonomi dualisme. Sistem ekonomi dualisme merujuk kepada dua tumpuan ekonomi yang berbeza namun ianya bergerak seiringan dengan garis etnik.
  • Dua bentuk eksploitasi ekonomi utama yang dilakukan oleh penjajah ialah perlombongan dan perladangan getah. 
  • Penjajah Eropah telah mewujudkan pembahagian etnik berdasarkan pembahagian pekerjaan dimana Melayu berada dalam sektor kerajaan dan pertanian, manakala Cina sebagai pelombong dan peniaga, dan orang India sebagai pekerja estet dan ladang.
  • Ini juga member kesan kepada perbezaan yang besar terhadap bangsa apabila etnik sebagai dasar utama, kesannya ialah mereka akan menerima pendapatan berdasarkan apa yang mereka lakukan, ini seterusnya menjadikan orang Melayu dan India lebih miskin berbanding orang Cina yang bekerja sebagai ahli perniagaan. 
  • Kadar kemiskinan juga turut bertambah disebabkan sistem etnik ini
  • Sistem ekonomi penjajah tertumpu kepada perdagangan moden yang berasaskan perusahaan getah dan perlombongan bijih timah. 
  • Sistem ekonomi ini berasaskan pasaran bandar dan diletakkan di bawah kawalan British. 
  • Sistem ini banyak melibatkan kumpulan etnik Cina dan India. 
  • Manakala sistem ekonomi tradisional ialah sektor pertanian di mana komoditi utamanya ialah penanaman padi dan perikanan. 
  • Teknik pengeluaran, pemasaran, dan tenaga kerja didominasi oleh etnik melayu dengan berteraskan budaya Melayu luar bandar atau budaya Melayu tradisional. 
  • Secara tidak langsung, ekonomi dualisme ini telah melambangkan agihan tenaga kerja mengikut tiga etnik utama di Malaysia. 
  • Etnik Melayu tertumpu di sektor pertanian tradisional iaitu pekebun kecil getah, kelapa, pesawah padi, dan nelayan kecil-kecilan. 
  • Dalam sektor ekonomi moden pula, ianya didominasi oleh kumpulan etnik Cina di mana mereka menceburi aktiviti perlombongan, perkilangan, dan perkhidmatan.
PENTADBIRAN


  • Gabenor merupakan pemerintah tertinggi di Negeri-Negeri Selat dan dibantu oleh Residen bagi ketiga-tiga negeri tersebut
  • Banyak parti politik ditubuhkan . Antaranya :
  1. Malaya Democratic Union (MDU)
  2. Parti Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO)
  3. Malayan India Congres (MIC)
  4. Malayan Chinese Association (MCA)
  5. Hizbul Muslimin
  6. Parti Islam Se-Tanah Melayu
  • Sistem Demokrasi diamalkan 
  • Wujud persaingan antara kuasa-kuasa Barat dalam usaha mereka mendapatkan kawasan tanah jajahan baru lantas persaingan ini dapat diselesaikan dengan menetapkan kawasan pengaruh masing-masing supaya tidak tercetus peperangan di Asia Tenggara.
  • British memperkenalkan Undang-Undang Tanah


  1. Kolonialisme British telah mengubah kaedah pemilikan tanah yang dipraktikan sebelum ini iaitu sistem hakmilik tanah secara adat tidak bersesuaian dengan sistem ekonomi bebas.
  2. British telah memperkenalkan beberapa undang-undang tanah untuk mengeksploitasi ekonomi secara maksimum
  3. Antara undang-undang tanah yang digubal ialah dan dikuatkuasakan sebagai Peraturan 19 tahun 1830 menggariskan peruntukkan kuasa kepada Inggeris untuk mengutip cukai sepersepuluh daripada hasil pertanian. 
  4. Pelaksanaan ini menunjukkan perubahan ataupun kesan daripada penjajahan British iaitu masyarakat tradisional tempatan harus membayar cukai kepada kerajaan British. Hal ini berbeza pada zaman feudal yang mengamalkan sistem serah.
  5. British juga berhak terhadap tanah yang tidak diusahakan atau tanah hutan. 
  6. Keadaan ini sekaligus mengubah landskap kehidupan sosioekonomi masyarakat Melayu untuk mengubah corak ekonomi sara kepada ekonomi kapitalis acuan British. 
  7. Kesan kolonialisme British adalah pemilikan tanah perlombongan yang dahulunya dikuasai oleh golongan pembesar Melayu kini jatuh ke tangan British
  • Penjajahan Jepun juga mengakibatkan rakyat di Tanah Melayu sengsara .
  • Ini kerana pentadbiran Jepun mengambil tindakan mengawal pergerakkan rakyat dengan ketat
  • Sekatan dan kawalan yang dikenakan menyebabkan rakyat hidup dalam sengsara

PENDIDIKAN

  • British mewujudkan sistem pendidikan mengikut kaum , faktor politik , ekonomi , sosio-budaya dan agama .
  • Sebelum kedatangan British, kanak-kanak Melayu hanya mendapat pendidikan di surau, sekolah pondok dan masjid. 
  • Sistem pendidikan Melayu yang paling tua dan berpengaruh adalah persekolahan pondok. 
  • Pondok yang pertama didirikan ialah pada tahun 1820 oleh Tuan Haji Abd. Samad bin Abdullah. 
  • Pendidikan masyarakat pada masa itu berfokuskan kepada aspek-aspek seperti membaca dan memahami Al-Quran, mempelajari bahasa Arab, hukum-hukum agama serta penguasaan menulis, mengira dan membaca. 
  • Namun, kehadiran kolonialisme British telah memperkenalkan sistem pendidikan vernakular. 
  • Penubuhan sekolah Melayu oleh British adalah untuk memberi kemahiran membaca, menulis dan mengira.
  • Kurikulum sekolah Melayu tidak berkembang lebih daripada setakat memberikan pendidikan dasar selama empat tahun, kecuali latihan perguruan sebagai peringkat tertinggi pendidikan Melayu.
  • Pengenalan sistem latihan perguruan ini yang menjadi pemangkin perubahan dalam struktur masyarakat tradisional tempatan. 
  • Melalui dasar pendidikan yang berteraskan negara ibunda, Inggeris menggalakkan lagi perbezaan kaum dan ia juga melebarkan lagi jurang perpaduan di Tanah Melayu 
  • Hal ini dapat dilihat melalui tindakan Inggeris yang tidak menyeragamkan sukatan pendidikan dan pendidikan guru. 
  • Sebagai kesan daripada keadaan ini wujud sukatan pendidikan yang berbeza serta keperluan guru berasaskan tindakan komuniti setiap kaum di Malaysia. 
  • Sebagai contohnya setiap kaum mengambil inisiatif dengan mengikut sukatan pendidikan serta mengambil para guru dari negara asal mereka. 
  • Keadaan ini menjelaskan bahawa Inggeris tidak mempunyai agenda bagi menghalang ketidakseragaman dalam dasar pendidikan mereka. 
  • Bagi orang-orang Melayu ia hanya mendapat pendidikan kemahiran bagi mengerjakan kerja-kerja sara diri sahaja dan tidak memberi peluang untuk mendapatkan kemahiran dan ilmu akedemik.
  • Walaupun wujud keadaan ini ia dikhaskan kepada anak-anak para bangsawan Melayu sahaja.
  • Jepun telah memperkenalkan sistem pendidikan yang menekankan latihan aktiviti daripada akademik untuk menanam sifat kerajinan terutamanya dalam kalangan orang melayu 
SOSIAL 
  • Jalan kereta api dibina bagi mempercepatkan pengangkutan bijih timah dari kawasan perlombongan ke kawasan pelabuhan .
  • Jalan kereta api pertama dibina pada tahun 1855 oleh Sir Hugh Low dari Taping ke Port-Weld
  • Jalanraya dibina untuk menghubungkan kawasan-kawasan bijih timah dan getah ke pelabuhan .
  • Kegunaan jalanraya lebih popular selepas pengenalan kenderaan bermotoe pada tahin 1902
  • Syarikat perkhidmatan udara pertama di Tanah Melayu ditubuhkan pada tahun 1937 oleh Wearne Brothers .
  • Memulakan perkhidmatan di Singapura , Kuala Lumpur dan Pulau Pinang
  • Perkhidmatan udara dihentikan akibat daripada Perang Kedua meletus
  • Pada tahun 1920-an lapan buah lapangan terbang telah dibina di bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur , Ipoh , Pulau Pinang , Taiping , Butterworth , dan Alor Setar .
  • Dalam masa sama terdapat lapangan terbang yang kian maju di Singapura
  • Pemusuhan antara kaum ketika penjajahan Jepun
  • Penduduk Tanah Melayu khususnya Cina ditindas 
  • Ramai orang melayu dan india menjadi buruh paksa khususnya untuk membina Jalan Keretapi Maut antara negeri Thai dan Burma 
  • Oleh itu, orang cina lari ke pinggir hutan akibat daripda tekanan tentera Jepun telah membuka kawasan-kawasan baru yang dikatakan sebagai permulaan masalah setinggan di Tanah Melayu
  • Mereka juga bertembung dengan dengan orang-orang yang tinggal di kampung-kampung tradisi dan mengakibatkan pertembungan budaya dan kaum yang berlainan latar belakang 
  • Permusuhan juga berlaku antara orang cina dan melayu 
  • Akibat daripada layanan baik Jepun terhadap orang melayu berbanding layanan orang cina .
  • Misalnya dengan mengambil mereka menjadi tentera , polis dan menggalakkan orang Melayu bergiat dalam politik 
DASAR PECAH PERINTAH
  • Terlepasnya penguasaan para pembesar Melayu terhadap perusahaan melombong bijih 
  • Pengabaian bidang pertanian kecil-kecilan seperti tanaman padi yang melibatkan penduduk Bumiputera
  • Proses pembandaran terjadi di pusat-pusat tumpuan aktiviti ekonomi eksport 
  • Di pusat aktiviti ekonomi eksport seperti lombong bijih timah dan ladang getah telah wujud kelas buruh dan pekerja yang kebanyakkan orang Cina dan India .
  • Dari segi sosial , kedatangan imigran Cina dan India yang melimpah-limpah menjelang awal abad ke-20 , telah menimbulkan fenomena asig dalam masyarakat tempatan . Masalah sosial seperti aktiviti kongsi gelap , pelacuran dan penagihan candu  banyak berlaku .
  • Orang Melayu kehilangan tanah akibat tarikan terhadap tanaman getah , yang menyebabkan penjualan dan pindahmilik tanah berleluasa kepada pengusaha ladang asing .
  • Bumiputera kekal sebagai petani dan nelayan akibat dasar Inggeris dalam bidang pelajaran .
  • Kesan jangkamasa panjang pengamalan dasar 'Pecah Perintah' Inggeris telah mewujudkan masalah perpaduan dia antara melalui :


  1. Pengasingan penempatan
  2. Pengasingan agama
  3. Pengasingan pendidikan
  4. Kewujudan akhbar pelbagai bahasa
  5. Kewujudan Persatuan pelbagai kaum 

2.2 FAKTOR KEDATANGAN BARAT KE TANAH MELAYU

FAKTOR EKONOMI
  • Faktor yang berjaya menarik minat British untuk menguasai Tanah Melayu ialah disebakan Tanah Melayu kaya dengan hasil bumi seperti bijih timah, lada hitam , emas , arang batu, buah pala, bunga cengkih, tanaman tebu dan gambir
  • Pengenalan sistem ekonomi berbentuk bebas
  • Menyebabkan kemasukan pelabur-pelabur asing
FAKTOR PENTADBIRAN
  • Kuasa pemerintahan yang lemah
  • Sebelum kedatangan Barat , struktur pemerintahan berbentuk Fedualisme
  • Sistem ini memberi kuasa mutlak kepada Sultan atau Raja

2.1 SENARAI NEGARA YANG MENJAJAH DAN TAHUN JAJAHAN

PORTUGIS 


  • Portugis telah datang ke Melaka pada 11 September 1509 semasa pemerintahan Sultan Mahmud Shah. Penjajah Portugis menduduki Melaka selama 130 tahun iaitu dari tahun 1511 hingga tahun 1641.
  • Kedatangan dan serangan Portugis ke Melaka berpunca daripada sedikit perselisihan faham, Sultan telah menahan beberapa pedagang Portugis yang datang berdagang ke Melaka. 
  • Alfonso De Alburqaque menghantar utusan meminta Sultan Melaka membebaskan orang Portugis dan membayar ganti rugi. Pengaruhnya hanya di sekitar bandar Melaka
  • Matlamat asalnya untuk mengembangkan agama Kristian juga tidak begitu berkesan .
BELANDA
  • Sewaktu Belanda menjajah Tanah Melayu, berlaku rampasan takhta oleh Belanda.
  • Pada tahun 1597, Belanda menyerang Kota Portugis Melaka.
  • Pada tahun 1606, Johor berpakat dengan Belanda untuk menguasai Melaka.
  • Percubaan selama tiga bulan gagal apabila Portugis mendapat bantuan dari Goa.
  • Pada tahun 1636, kapal Belanda telah memusnahkan kapal Portugis dan akhirnya Melaka jatuh ke tangan Belanda pada 14 Januari 1641
  • Gabenor Portugis, Manuel de Souza Coutinho telah menyerahkan kuasa kepada Kapten Minne Williemson Kaartokoe
  • Akibat pergolakan politik dan perebutan takhta di Kedah dan Johor, British telah mengambil kesempatan untuk menakluk Pulau Pinang dan Sigapura.
  • Disini bermulalah penjajahan oleh British. Manakala melalui perjanjian Inggeris-Belanda pada tahun 1824, secara langsung Melaka telah diserahkan oleh Belanda kepada pihak British. 
  • Ketiga-tiga wilayah ini telah disatukan di bawah satu pentadbiran yang dikenali sebagai negeri-negeri Selat. 
INGGERIS ( BRITISH )
  • Penjajahan British di Tanah Melayu bertujuan memenuhi keperluan permintaan bahan mentah untuk industri barat, mencari pasaran baru bagi barangan siap dan mencari peluang baru untuk pelaburan dibarat.
  • Pada tahun 1600 , pedagang-pedagang Inggeris telah menubuhkan Syarikat India-Timur untuk melicinkan perdagangan dengan negeri China . 
  • Selain itu , untuk mecari pangkalan bebas daripada serangan lanun .
  • Pada 11 Ogos 1786 Francis Light menduduki Pulau Pinang dengan memberi janji kosong kepada Sultan Kedah 
  • Francis Light merupakan titik tolak kepada permulaan kolonialisme .
  • Pada 6 Februari  Stamford Raffles pula telah menduduki Pulau Singapura setelah membuat perjanjian dengan Temenggung Abdul Rahman 
JEPUN
  • Tanah Melayu dan Singapura telah jatuh ke tanga tentera Jepun pada 15 Februari 1942
  • Pendudukan Jepun berakhir pada 12 September 1945 , iaitu selama lebih kurang tiga tahun setengah .
  • Selepas Jepun berundur dari Tanah Melayu pada tahun 1945, British kembali memerintah. 
  • Kedatangan semula Inggeris membawa usaha-usaha perpaduan melalui pembentukan Jawatankuasa Perhubungan Kaum